Pedagogisia reseptejä säveltämisen ohjaukseen
Pedagogisia reseptejä säveltämisen ohjaukseen
Oppimateriaali
Luotu: 28.6.2022, Muokattu: 28.6.2022
Sisältö
- Pedagogisia reseptejä säveltämisen ohjaukseen (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Miten käyttää digitaalisia välineitä opetuksessa? Tässä reseptikokoelmassa esitellään säveltämisen opetukseen kymmenen hyväksi testattua pedagogista reseptiä, joissa hyödynnetään digivälineitä tai opetetaan etänä.
Julkaisu on viimeinen Säveltämisen pedagogiikkaa (Säpe) -koulutuksissa kehitellyistä pedagogisista ohjekirjoista. Säpe-koulutuksiin osallistui vuosina 2016–2021 yli 300 musiikin opettajaa eri oppilaitoksista eli peruskouluista, lukioista, musiikkioppilaitoksista tai vapaasta sivistystyöstä. Osallistujat toteuttivat koulutuksessa säveltämisprojektin omassa oppilaitoksessaan oppilaittensa kanssa. Osa projekteista on muotoiltu pedagogisiksi resepteiksi.
Monet reseptit tarttuvat opetussuunnitelmien tuomiin uusiin haasteisiin, esimerkiksi seuraaviin:
Miten aloittaa säveltäminen lasten tai aloittelijoiden kanssa?
Miten ryhmä voi säveltää yhdessä?
Miten opettaja voi ohjata säveltämistä, kun ei ehkä miellä itseään säveltäjäksi?
Tämä julkaisu antaa vinkkejä siihen, miten säveltämisen opettamisen ja ohjaamisen voi aloittaa ja miten edetä siinä pidemmälle edistyneiden oppilaiden kanssa.
Julkaisu on tuotettu osana DigiSäpe-täydennyskoulutushanketta, jota rahoitti Opetushallitus. Koulutuksessa kehitettiin käytännön työkaluja säveltämisen ohjaamiseen digivälineillä. Hanketta toteutti Metropolia Ammattikorkeakoulu yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Helsingin yliopiston opettajankoulutusyksikön kanssa vuosina 2020–2021.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-NC-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Asiantuntija tai ammattilainen Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Teksti |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Demo - luovasti yhdessä Musiikki Musiikkialan perustutkinto (Siirtymäajalla) Musiikkialan perustutkinto (Tuleva) Syke – soiva ilmaisu |
Tavoite- ja sisältöalue |
S2 Mistä musiikki muodostuu T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja heittäytyy rohkeasti tuottamaan musiikillisia ideoita. kehittää luovaa osaamistaan musiikillisessa tai taiteidenvälisessä prosessissa luovaa ajattelua ja taiteellista ilmaisua edistävät tehtävät myös teknologiaa hyödyntäen musiikin vaikuttavuus esimerkiksi vuorovaikutuksessa, lyriikassa ja muissa taiteissa, mediassa tai yhteiskunnassa |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Pedagogisia reseptejä säveltämisen ohjaukseen |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Kampukset / kokoelmat |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00025528_1 |
Tekijät |
Julkaisija |
Metropolia Ammattikorkeakoulu,
2022
|
Julkaistu |
Metropolia Ammattikorkeakoulu,
2022
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Itsenäinen opiskelu |
Saavutettavuus |
navigointi rakenteen avulla |
Tallennettuna:
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä