FAQ - usein kysytyt kysymykset

Mitä ovat 3AMK-kirjastot?

Laurean, Haaga-Helian ja Metropolian kirjastot yhdistivät kokoelmatietokantansa ja asiakasrekisterinsä toukokuussa 2019. 3AMK-kirjastot on nimitys tälle yhteistyökuviolle. Lue tarkemmin 3AMK-kirjastosta.

Voinko palauttaa kirjan toiseen kampuskirjastoon kuin mistä olen sen lainannut?

Kyllä, voit palauttaa lainaamasi kirjat mihin tahansa 3AMK-kirjastoon (Laurea, Haaga-Helia, Metropolia).

En ole Laurean opiskelija. Voinko kuitenkin olla Laurea-kirjaston asiakas?

Laurea-kirjasto ja 3AMK-kirjastot ovat avoinna kaikille. Ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun saadaksesi kirjastokortin. Kirjastokortin käyttö edellyttää rekisteröitymistä 3AMK-kirjaston asiakkaaksi, jolloin sitoutuu 3AMK-kirjaston käyttösääntöihin. Voit jättää asiakastietosi etukäteen tällä lomakkeella.

Miten voin varata kirjan?

Kirjaudu Finnaan, etsi haluamasi kirja ja klikkaa Varaa teos -nappia. Tarkemmat tiedot varaamiseen liittyen löytyvät täältä.

Miten uusin lainat Finnassa?

Kirjaudu sisään Finnaan ja valitse kirjat, jotka haluat uusia. Jos kirjaa ei voi uusia, se on joko uusittu 10 kertaa, kirjaan on varaus tai sinulla on myöhästymismaksuja 15 euroa tai enemmän.
Yksityiskohtainen uusintaohje

En pääse kirjautumaan omiin tietoihini Finnassa. Missä vika?

Järjestelmävaihdoksen jälkeen (5/2019) pieniä kirjaimia tai erikoismerkkejä sisältäneet PIN-koodit eivät enää toimi. Yleisin syy kirjautumisen epäonnistumiseen lienee kuitenkin unohtunut PIN-koodi. Kummassakin tapauksessa voit luoda itsellesi uuden PIN-koodin Finnan kautta. Lue tarkemmat ohjeet.
Jos PIN-koodin vaihto ei onnistu, ota yhteys kirjastoon. Kampuskirjastojen sähköpostit löytyvät täältä.
Kirjautumisen yleisohje löytyy täältä.

Miten käytän e-kirjoja? En saa e-kirjaa auki.

E-kirjojen käyttöongelmiin ei ole yhtä vastausta. Ota yhteys kirjastoon library[at]laurea.fi ja pyri kuvailemaan ongelmatilanteesi mahdollisimman tarkasti. (Mikä e-kirja on kyseessä, mistä löysit linkin kirjaan, oletko Laurean verkossa vai sen ulkopuolella, minkälaisen virheilmoituksen sait, mitä laitetta ja selainta käytät jne.)
Laurean e-kirjoihin liittyviä ohjeita löydät Finnan ohjesivuilta tai LibGuides-palvelusta

Saako tiedonhakuun henkilökohtaista ohjausta?

Varaa aika tiedonhaun ohjaukseen e-lomakkeella. Ohjaus on maksuton Laurean henkilökunnalle ja opiskelijoille.

Minulla on vaikeuksia lukemisessa. Saanko apua kirjastosta?

Jos olet lukemisesteinen, voit lainata kurssikirjoja maksutta Celiasta. Kirjasto auttaa Celian palvelun käyttöönotossa.
Lisäksi kirjastosta löytyy apuvälineitä lukemiseen: mm. lukiviivaimia ja -kalvoja, korvatulppia ja erilaisia esitteitä asiaan liittyen. Kysy lisää kirjaston asiakaspalvelusta.

Voisiko tenttikirjoja olla enemmän? Voinko ehdottaa kirjaa hankittavaksi?

Kirjasto hankkii tenttikirjoja mahdollisuuksien mukaan. Tutustu ajoissa opintojaksokuvaukseen ja tarkista kirjojen saatavuus. Kannattaa myös aina tarkistaa, onko haluamasi kirja saatavilla e-kirjana.
Jos toivot jotain tiettyä kirjaa, voit täyttää hankintaehdotuslomakkeen.

Etkö löytänyt vastausta?

Ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun