Haku

FAQ - usein kysytyt kysymykset

Mitä ovat 3AMK-kirjastot?

Laurean, Haaga-Helian ja Metropolian kirjastot yhdistivät kokoelmatietokantansa ja asiakasrekisterinsä toukokuussa 2019. 3AMK-kirjastot on nimitys tälle yhteistyökuviolle. Lue tarkemmin 3AMK-kirjastosta.

Kuinka saan 3AMK-kirjastoon kirjastokortin?

Perinteisen muovisen kirjastokortin saaminen edellyttää käyntiä jossakin 3AMK-kirjastossa palveluaikojen puitteissa. Ota mukaasi kuvallinen henkilöllisyystodistus. Huomaa että kirjaston omatoimiaikana kortin teko ei ole mahdollista. 3AMK-kirjastojen yhteystiedot, aukiolo- ja palveluajat.

Älypuhelimilla Tuudo-sovelluksessa käytettävän kirjastokortin voivat ottaa käyttöön Laurean opiskelijat ja henkilökunta. Opiskelijat voivat ottaa kortin käyttöönsä käymättä kirjastossa. Henkilökunnalla on oltava muovinen kirjastokortti ennen kuin Tuudon kirjastokortin käyttöönotto onnistuu. Lue tarkemmin Tuudon kirjastokortista

Tarvitsenko kirjastokortin, jotta voin käyttää kirjaston e-aineistoja

Et tarvitse. Kirjaston hankkimiin e-aineistoihin kirjaudutaan Laurean verkkotunnuksilla.

Voinko palauttaa kirjan toiseen kampuskirjastoon kuin mistä olen sen lainannut?

Kyllä, voit palauttaa lainaamasi kirjat mihin tahansa 3AMK-kirjastoon (Laurea, Haaga-Helia, Metropolia).

En ole Laurean opiskelija. Voinko kuitenkin olla Laurea-kirjaston asiakas?

Laurea-kirjasto ja 3AMK-kirjastot ovat avoinna kaikille. Ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun saadaksesi kirjastokortin. Kirjastokortin käyttö edellyttää rekisteröitymistä 3AMK-kirjaston asiakkaaksi, jolloin sitoutuu 3AMK-kirjaston käyttösääntöihin. Voit jättää asiakastietosi etukäteen tällä lomakkeella.

Miten voin varata kirjan?

Kirjaudu Finnaan, etsi haluamasi kirja ja klikkaa Varaa teos -nappia. Tarkemmat tiedot varaamiseen liittyen löytyvät täältä.

Miten uusin lainat Finnassa?

Kirjaudu sisään Finnaan ja valitse kirjat, jotka haluat uusia. Lainoja ei voi uusia, jos uusintakerrat ovat täynnä, lainoihin on varaus tai sinulla on myöhästymismaksuja 15 euroa tai enemmän.
Yksityiskohtainen uusintaohje

En pääse kirjautumaan omiin tietoihini Finnassa. Missä vika?

Yleisin syy kirjautumisen epäonnistumiseen on unohtunut PIN-koodi. Voit luoda itsellesi uuden PIN-koodin Finnan kautta. Lue tarkemmat ohjeet.
Jos PIN-koodin vaihto ei onnistu, ota yhteys kirjastoon. Kampuskirjastojen sähköpostit löytyvät täältä.
Kirjautumisen yleisohje löytyy täältä.

Miten käytän e-kirjoja? En saa e-kirjaa auki.

E-kirjojen käyttöongelmiin ei ole yhtä vastausta. Ota yhteys kirjastoon library[at]laurea.fi ja pyri kuvailemaan ongelmatilanteesi mahdollisimman tarkasti. (Mikä e-kirja on kyseessä, mistä löysit linkin kirjaan, oletko Laurean verkossa vai sen ulkopuolella, minkälaisen virheilmoituksen sait, mitä laitetta ja selainta käytät jne.)
Laurean e-kirjoihin liittyviä ohjeita löydät Finnan ohjesivuilta tai LibGuides-palvelusta

Saako tiedonhakuun henkilökohtaista ohjausta?

Kyllä. Tiedonhankinnan ohjaukseen liittyvät asiat on selitetty tarkemmin täällä.

Minulla on vaikeuksia lukemisessa. Saanko apua kirjastosta?

Jos olet lukemisesteinen, voit lainata kurssikirjoja maksutta Celiasta. Kirjasto auttaa Celian palvelun käyttöönotossa.
Lisäksi kirjastosta löytyy apuvälineitä lukemiseen: mm. lukiviivaimia ja -kalvoja, korvatulppia ja erilaisia esitteitä asiaan liittyen. Kysy lisää kirjaston asiakaspalvelusta.

Voisiko tenttikirjoja olla enemmän? Voinko ehdottaa kirjaa hankittavaksi?

Kirjasto hankkii tenttikirjoja mahdollisuuksien mukaan. Tutustu ajoissa opintojaksokuvaukseen ja tarkista kirjojen saatavuus. Kannattaa myös aina tarkistaa, onko haluamasi kirja saatavilla e-kirjana.
Jos toivot jotain tiettyä kirjaa, voit täyttää hankintaehdotuslomakkeen.

Etkö löytänyt vastausta?

Kysy sivun oikeasta reunasta löytyvältä chatbotilta tai ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun